مشکلات حین درمان ارتودنسی

در صورتی که وسائل نصب شده روی دندانهای شما شل شده و یا کنده شود بلافاصله با دندانپزشک تماس بگیرید، تا با اطلاع از مشکل ایجاد شده اقدام به رفع آن نماید.

مهمترین مشکلات حین درمان ارتودنسی دندان که ممکن است متعاقب این درمان را با آن مواجه شوید،عبارتند از:

 

شل شدن بندها

mo1

چنانچه بند روی دندانهای آسیای اول شما نصب گردیده، آنها را از جهت محکم بودن مرتب چک کنید. اگر بند ها شل شده باشند، سعی کنید بند شل شده را به محل اولیه خود هدایت کنید . با آن سمت چیزی نجوید و در اولین فرصت جهت اتصال مجدد به کلینیک مراجعه نمائید.

 
 

بیرون زدن سیم

mo2

در ماه های نخست پس از شروع درمان , به دلیل حرکت دندانها و مرتب شدن تدریجی امکان دارد سیم از انتهای قوس بیرون بزند. می توانید بلافاصله به کلینیک مراجعه کنید تا قطعه آزار دهنده سیم کوتاه گردد و در صورت عدم امکان مراجعه استفاده از موم های مخصوص تا رسیدن وقت ملاقات بعدی کمک کننده است.

 
 

ایجاد لکه های سفید روی دندانها و خونریزی و تورم لثه

mo3

بی توجهی در رعایت اصول بهداشتی از جمله مسواک زدن و نخ دندان ، ایجاد لکه های سفید روی دندانها و موجب تورم و التهاب لثه ها می گردد.

 

 

 

از دست دادن ملاقات ها

mo4

متاسفانه با توجه به آنکه نوبت های ملاقات بیماران از حدود یک ماه قبل تنظیم می گردد، چنانچه به هر علتی امکان مراجعه در وقت تعیین شده نداشته باشید امکان تعیین وقت جدید برای فاصله زمانی کوتاه بعدی دشوار است. لذا برای دریافت نوبت ملاقات بعدی در ماه آینده شرایط مختلف تحصیلی و شغلی خود را حتی الامکان مدنظر قرار دهید تا نیاز به وقت ملاقات جدید نداشته باشید.

 

 

شکستن یا گم شدن پلاک های متحرک

mo5

اگر پلاک شما شکسته است ممکن است قابل ترمیم باشد. در غیر این صورت ممکن است به ساخت پلاک دیگری نیاز باشد.

 

 

 

 

وارد شدن سیم ها یا اتصالات درون بافت های دهان: لب،گونه و غیره

mo6

اگر قسمتی از دهان شما در اثر تماس با سیمهای ارتودنسی زخمی شده است محل آزرده را با پنبه یا موم ایزوله نمائید.

 
 
 

یا به کمک وسیله ای که تیز نباشد (مثل ته مداد )سیم را از تماس با مخاط دور نمائید.شستشوی محل زخم با سرم یا دهان شویه سبب تسریع بهبودی آن میشود. بهرحال در اولین فرصت با دندانپزشک تماس بگیرید. یا ناخن گیر یا قیچی تمیز اضافات سیم را بچینید.

mo7

 

 

 

کنده شدن براکت ها:

اگر براکت کنده شده، موجب آزار شما می گردد،روی آنرا با موم بپوشانید، با آن سمت چیزی نجوید و هرچه سریعتر به کلینیک مراجعه کنید.مراقبت از براکتها و کنده نشدن آنها، یکی از

mo8

مهمترین اصول موفقیت درمان ارتودنسی است.

 
 
 
 
لقی دندانها

mo9

مختصری لقی دندانها حین ارتودنسی غیر منتظره نیست. چرا که حرکت دندانها مستلزم تحلیل استخوان اطراف آنهاست که این مسئله لقی مختصر دندانها را به همراه دارد.

 
 
 
 
 
 
احساس درد و ناراحتی پس از فعال شدن وسائل ارتودنسی

mo10

جهت کاهش درد که گاهی در چند روز اول فعال شدن وسائل پیش میآید . استفاده از مسکن های ساده مثل استامینوفن توصیه میشود.استفاده از دهان شویه و کمپرس گرم نیز مفید است.